Hoe ziet de fiscale toekomst eruit van de auto? In de media verschijnen diverse berichten over de plannen die het kabinet heeft voor de autobelastingen 2017-2020. En zoals tegenwoordig vaker gebeurt, zijn de plannen uitgelekt. Dat geldt ook voor de belastingherziening. We zetten alvast wat zaken op een rij.
Auto 2017-2020
Naar het schijnt gaan de autobelastingen flink op de schop. Nu kennen we nog vijf bijtellingscategorieën voor de zakelijke auto. In 2016 worden dat er vier en vanaf 2017 blijven er slechts twee bijtellingscategorieën over. Dan is er alleen nog een laag bijtellingspercentage van 4% voor de volledig elektrische auto. Voor alle overige auto’s geldt een 22%-bijtelling. De motorrijtuigenbelasting wordt vanaf 2017 met 2% verlaagd, maar voor een oude diesel betaalt u juist meer wegenbelasting. Verder schijnt de BPM (aanschafbelasting voor auto’s) drastisch omlaag te gaan: deze wordt vanaf 2017 met 12% afgebouwd.
Nieuw belastingplan
Ook de belastingplannen zijn uitgelekt en inmiddels in de media breed uitgemeten. De wens van het kabinet voor verhoging van het lage btw-tarief van 6 naar 21% zorgt voor de meeste ophef. Levensmiddelen worden hiervan uitgezonderd. Daarvoor blijft het lage btw-tarief gelden. Verder gaat het belastingtarief voor middenkomens omlaag van 42 naar 40% en wordt de inkomensgrens voor het 52%-belastingtarief 8000 euro hoger. Ook de arbeidskorting gaat omhoog, evenals de inkomensafhankelijke combinatiekorting en de kinderopvangtoeslag. Tot slot valt te lezen dat het kabinet zo’n vijf miljard aan meevallers sowieso wil inzetten voor lastenverlichting.
Let op! Al het bovenstaande is nog niet officieel bevestigd. Zodra dit wel gebeurt volgt uiteraard nader nieuws.