Cashflow is het zuurstof van je onderneming. Omzet is mooi en winst is belangrijk maar cash blijft KING! Veel ondernemers die ik spreek geven aan dat cashflow(planning) hun belangrijkste uitdaging is.

Ook winstgevende groeibedrijven stoeien hiermee. Op korte termijn wordt de cashflow van je onderneming bepaald door de directe inkomsten van afnemers en uitgaven aan leveranciers, personeel en financiers. Onderstaand geef ik mijn belangrijkste tips om de cashflow aan de inkomstenkant te versnellen.

cashflow-onderneming-blog vo-accountants

1. (Her)overweeg je standaard betalingstermijn

De meest gebruikte betalingstermijn voor het MKB is 30 dagen. Uit onderzoek van MKB Nederland blijkt echter dat de gemiddelde SDO (Standard Days Outstanding) in Nederland 41,5 dagen is.

Facturen worden dus gemiddeld 11,5 dagen te laat betaald. Klinkt niet goed, maar wat betekent dat nou in euro’s op de bank?

Impact 11,5 dagen sneller betalen bij 1 mln omzet: 38.000!!

Bij wie mag jij 11,5 dag te laat betalen? Bij de supermarkt? Netflix misschien? Niet dus.

Sterker nog: daar moet je direct of zelfs vooraf betalen. Mag je dan zelf later betalen bij je leveranciers? Ook niet. Verkort je betaaltermijn naar 14 dagen en ga met termijnen werken bij grotere projecten.

Kijk hier voor het onderzoek van MKB Nederland: https://bit.ly/2XBMCVa

2. Verstuur je facturen zo snel mogelijk

Het lijkt een open deur, maar bijvoorbeeld in de advocatuur zie ik dat facturen pas verstuurd worden nadat het werk volledig af is of na afloop van de maand.

Stel dat je een project op de 15e van de maand afrondt en je wacht tot het begin van de volgende maand voordat je de factuur stuurt. Vervolgens neemt de afnemer gemiddeld (zie MKB) 41,5 dagen voordat hij je betaalt. Dan krijg je uiteindelijk bijna 60 dagen na afronding betaald.

Dit is 1 van de grootste redenen dat er zoveel geld vastzit in onderhanden werk en debiteuren in plaats dat het op je bankrekening staat! Factuur daarom zo snel mogelijk.

3. Automatische incasso

Biedt je afnemers de mogelijkheid om via automatische incasso te betalen. Deze betaalmethode wint snel aan terrein en niet zonder reden. Werken met automatische incasso geeft je meer grip op je cashflowplanning doordat je zelf op de vervaldatum incasseert. Als een afnemer de automatische incasso weigert dan moet je je afvragen of je überhaupt zaken wil doen. Zo fungeert het direct als kredietmanagement tool.

4. Biedt elektronische betaalopties aan

Uit onderzoek blijkt dat 25% van B2B facturen direct betaald worden bij gebruikmaking van IDeal.
Steeds meer facturatiepakketten bieden de optie om een IDeal link mee te sturen.
IDeal is snel ingericht en de transactiekosten vallen erg mee.

Impact 25% direct betalen i.p.v. 41,5 dagen bij 1 mln omzet: 34.000!!

5. Gebruik een systeem

Dit spreekt voor zich. Handmatig bijhouden van wie je nog geld krijgt kan echt niet meer. Dat is ook niet nodig met de huidige oplossingen. Pakketten als Exact Online houden openstaande posten en de gemiddelde betaaltermijn bij. Ook kun je met deze pakketten automatisch herinneringen versturen.

Steeds meer CRM pakketten (zoals bijv. Simplicate) en facturatiepakketten (zoals bijv. Factuursturen.nl) houden ook je openstaande posten bij en bieden automatische herinneringen aan.

Dan zijn er nog partijen (zoals bijv. Payt.nl) die gespecialiseerd zijn op debiteurenbeheer.

Genoeg keus dus. Uit bovenstaande blijkt dat het te behalen financiële voordeel ook aanzienlijk is.

Je hebt vast al ideeën hoe je met het vrijgekomen geld de volgende stap kan zetten met je onderneming. Wat houdt je tegen om hier aan te gaan werken?

Natuurlijk zal niet iedere tip voor iedereen werken. Probeer verschillende tactieken om te testen wat voor jou de beste resultaten oplevert.

Hoe plan jij je cashflow en 3-5 jaardoelen?

  • Heb je een vast proces voor een doorlopende 3-jaarsprognose?
  • Vertaal je die ook systematisch door tot korte termijnplanningen per kwartaal?
  • Test je je lange termijndoelen ieder kwartaal door vergelijking met de werkelijke cijfers?

Wellicht zijn onze cashflowplanner en business Valuation Tool iets voor jou.

Geïnteresseerd? Stuur mij een bericht en ik neem contact met je op.

Ook interessant om te lezen: Cashflow is cashflow of toch niet?

Corlin van Oeveren

Als Business Valuator | Accountant help ik ondernemers hun ondernemingen te laten groeien, doelen te behalen en financiële onafhankelijkheid te bereiken.

Voor deze ondernemers hebben wij een unieke aanpak ontwikkeld voor een volledig ingerichte finance functie die hun onderneming echt verder helpt.

Benieuwd naar mijn aanpak?

Stuur mij dan een bericht, vertel wat over je onderneming en wat jij wil bereiken.