De horeca mag weer meer klanten begroeten, maar de branche heeft moeite om daar voldoende goed geschoold personeel tegenover te stellen. Dat ligt deels aan het imago, zo blijkt uit de SRA-brancherapportage voor de Horeca, die binnenkort verschijnt.

In de lift

De horeca profiteert van het gunstige economische plaatje: de koopkracht neemt toe, consumenten hebben weer meer vertrouwen en geven meer geld uit. Daarmee nemen de omzet en volumes in de branche toe en zit ook de werkgelegenheid in de lift.

Vacatures

Veel horecaondernemers krijgen hun vacatures echter moeilijk ingevuld; vooral vakkundig personeel is erg lastig te vinden. In de meest recente mkb-branchescan van SRA noemen ondernemers dit zelfs een van de grootste bedreigingen voor dit jaar. Het personeelsprobleem heeft volgens branche-experts vooral te maken met het slechte imago van de horeca. Lange werkdagen, relatief lage salarissen, weinig doorstroommogelijkheden en scholing, weinig aanzien; voor veel potentiële èn bestaande werknemers reden om voor een loopbaan in een andere sector te kiezen. En nu de economie aantrekt en er ook in andere branches meer banen bij komen, trekt de horeca nog vaker aan het kortste eind.

Investeer in vakkundig personeel

De branche zal op de arbeidsmarkt dus veel beter voor de dag moeten komen. Dit begint al bij de perceptie van de horecaondernemer zelf. Veel ondernemers denken bij het personeelsvraagstuk uitsluitend aan hun budget. Ze huren bovengemiddeld veel jonge en onervaren krachten in om de kosten te drukken, maar zien daarbij over het hoofd dat gastvrije en betrokken medewerkers voor extra omzet en tevreden klanten zorgen. Investeren in vakkundig personeel verdient zich direct terug. Voor de horeca is het hoog tijd om die omslag in het denken te maken.