De detailhandel als geheel trekt zich op aan de positieve economische omstandigheden, maar binnen de branche nemen de verschillen tussen winnaars en verliezers steeds verder toe. Dit blijkt uit de SRA-brancherapportage voor de Detailhandel, die binnenkort verschijnt.

Inhaalslag

De detailhandel profiteert van de toenemende consumentenbestedingen. De branche als geheel gaat voor dit jaar dan ook uit van een behoorlijke stap voorwaarts als het gaat om omzet en winst. Binnen de branche zullen de verschillen echter steeds groter worden, zo voorspellen experts. Die tweedeling heeft vooral te maken met de investeringsmogelijkheden. De economische crisis heeft er bij een deel van de retailers zo diep ingehakt dat zij nog altijd niet in staat zijn om voldoende geld te steken in de ontwikkeling van hun formules, winkels, klantenkennis en personeel. Het is de vraag of zij op tijd de middelen bij elkaar weten te krijgen om alsnog een inhaalslag te maken. Branche-experts vrezen dat een groot aantal definitief zal moeten afhaken, ondanks de gunstige economische omstandigheden.

Klantkennis

Aan de andere kant van het spectrum vinden we de retailondernemers die wel het juiste antwoord hebben gevonden op de veranderende vraag van de consument, de opkomst van online kanalen en de toenemende concurrentie. Zij kennen hun klanten, bewegen flexibel met veranderingen mee en hun aanbod past bij de functie van het winkelgebied waarin zij zijn gevestigd (functioneel winkelen versus winkelen voor het plezier). Bedrijfsadviseur Rob Drost van INretail concludeert: “Ondernemers die dit allemaal goed voor elkaar hebben en weten welke stappen ze richting de consument moeten maken, kunnen een behoorlijke groei realiseren.”