De kaarten voor 2019 zijn geschud. Tijd om vooruit te kijken en je doelen voor 2020 vast te stellen.
1. bepaal je omzettarget en winstdoel
Vaak zie ik dat ondernemers hun omzettarget bepalen door een opslag te doen op de verwachte omzet over het lopende boekjaar. Dat kan als je geen ambitieuze plannen hebt voor 2020. Heb je die wel overweeg dan onderstaand model.
Met dit model heb je inzicht in de prestaties van alle verschillende drivers van je sales systeem.
Vanuit je omzettarget bepaal je vervolgens je winstdoel. Het verschil tussen je omzettarget en je winstdoel is voor de bedrijfskosten.
2. begroot je kosten o.b.v. je targets
Nu is het zaak de omzetdoelen en brutomarges per maand vast te stellen. Let hier goed op het voor jouw bedrijf geldende seizoenpatroon. Uitgangspunt voor de kostenbegroting zijn de doorlopende kosten en verwachte wijzigingen daarin als gevolg van de plannen voor 2020. Bedenk bijvoorbeeld of je voldoende personeel hebt. Zo niet, vergeet dan niet om wervingskosten te budgetteren.
Vergeet ook niet om voldoende marketingbudget vrij te maken om de gewenste groei te realiseren.
Als het goed is past je kostenbegroting binnen de onder 1 gestelde ruimte.
3. doe een stap achteruit en analyseer
Nu is het tijd om je af te vragen of de begrotingen realistisch zijn. Het budget moet haalbaar zijn, maar tegelijkertijd uitdagend. Vragen die je moet beantwoorden:
- Is je omzettarget realistisch? Wat moet er gebeuren (#leads, #gesprekken, #offertes & % conversie) om die te halen?
- Zijn de winstmarges realistisch? Kloppen ze met behaalde marges in het verleden?
- Werk je met uurtarieven (zakelijke dienstverlening, digital agency, etc.)? Zijn je tarieven dan nog up to date na de begroting?
- Valt de maandelijkse prognose in lijn met je voorspellingen voor komend kwartaal?
- Kan het gebudgetteerde team je omzettarget aan? En binnen gesteld budget?
Als je hierna een realistisch, maar uitdagend budget hebt waar jij achter staat, dan ben je er bijna..
4. Teken het budget af en presenteer aan je team
Niets is zo krachtig als formeel commitment aangaan en je plannen te delen.
Formaliseer de begroting daarom met een bestuursbesluit en presenteer een ‘top-level’ budget aan je team. Je hoeft niet in detail te treden maar moet genoeg geven zodat het team een idee heeft van de plannen voor 2020. Zeker als je een bonussysteem op basis van financiële prestaties hebt is dit essentieel.
Upload de begroting tot slot in je administratieve software en managementrapportagetools. Vergelijk de maandelijkse realisatie met de prognose, analyseer verschillen en grijp in waar nodig.
Weet je niet goed waar te beginnen, heb je zelf geen templates of ben je benieuwd naar de ins en outs van ons omzet model? Plan dan hier een discovery call om te ontdekken hoe onze MKB adviseurs je kunnen helpen met je prognose voor 2020.
Ook interessant: wat kan cashflowplanning doen voor jouw bedrijf
Corlin van Oeveren
Ik coach ambitieuze ondernemers die:
- Met hun onderneming tussen 1 en 10 miljoen omzetten
- Serieus werk willen maken van vermogensgroei
- Financiële onafhankelijkheid nastreven
bij hun groeistrategie, behalen van gestelde doelen en bereiken van financiële onafhankelijkheid.
Voor deze ondernemers hebben wij een unieke aanpak ontwikkeld voor een volledig ingerichte finance functie die hun onderneming echt verder helpt.
Benieuwd naar onze aanpak?
Stuur mij dan een bericht, vertel wat over je onderneming en wat jij wil bereiken.